>

Hantera receptionen

Hantera receptionen

Kristi Valenzuela är grundare och ägare av Crystal Focus Salon Coaching, som är specialiserad på system som hjälper kundtjänstteam och tekniska team att arbeta tillsammans. Hon hjälper professionella salonger att sälja mer och utöka servicen, behålla kunderna och förstå hur viktigt det är med förhandsbokning. Kristi är också delägare i Summit Salon Business Systems, det största konsultbolaget för salonger i världen. Hennes eftertraktade program (workshoppar, teleseminarier och webbinarier) fokuserar på verkliga lösningar för salonger som är roliga och enkla och ger omedelbar lönsamhet.

 

I dagens svåra ekonomiska klimat är det viktigt att upptäcka alla områden med dold lönsamhet i salongen. Ett av de sista ställena som många ägare av salonger tittar på är det första ställe kunden besöker— receptionen. Kvalificerad personal i receptionen och en fokuserad handlingsplan kan hjälpa dig att få in tiotusentals kronor av de kunder du redan har. 

 

Det finns fem huvudsakliga områden att fokusera på för att bygga ett starkt säljteam i receptionen:

 

ANSTÄLLA FOLK

Det är viktigt att vara tydlig med dina förväntningar när det gäller försäljning i receptionen så att du anställer rätt personer. Var specifik under jobbintervjun och ställ säljinriktade frågor.
Personen ska:
• ha tidigare erfarenhet av försäljning
• vara fast besluten att sälja

 

UTBILDNING

Att lära sig hur man använder datorn och svara i telefon är viktigt, men att förstå försäljningkonsten är det som genererar mest pengar i kassan i slutet av dagen.
Tips:
• Ägna tid åt säljteknikutbildning varje dag
• Erbjud förstahandserfarenhet av tjänsterna
• Ha rollspel om att erbjuda tjänster till kunderna, sälja över telefon och avsluta en försäljning av produkter

 

MÅL

Att få en förståelse för den förväntade försäljningen varje månad, följa upp varje enskild persons insatser och hela receptionsteamets prestationer är nödvändigt för att uppnå de önskade säljresultaten.
Tips:
• Uppföljning dagligen, veckovis och månadsvis ger maximalt handlingsfokus
• Coacha och stötta alla som arbetar i receptionen genom att hålla samtal på tu man hand varje månad

 

MANUS

Att veta vad man ska säga och när man ska säga det gör att satsningar på kundservice sömlöst förenas med receptionens försäljningsmål.
Tips:
• Från ord till handling och resultat
• Konsekvens är nyckeln till framgång: telefonmanus, att välkomna gäster och erbjuda tjänster
• Kundservice-/försäljningsfraser:
o “Har du sett?”
o “Har någon berättat för dig om?”
o “Bara så att du vet…”
o “Specialerbjudande”
o “Kundlojalitetsförsäljning”
o “Helt nytt”
o “Alla våra kunder älskar det”

 

FÖRSÄLJNING

Genom att vara specifik när det gäller hur de anställda i receptionen kan erbjuda mertjänster, introducera specialprodukter eller ge behandlingsrekommendationer skapar man omedelbar lönsamhet för salongen.
Lär dem hur de:
• rekommenderar mertjänster. Erbjud exempelvis Redken Chemistry i samband med en bekräftelse eller en bokning via telefon som ett komplement till en färgning eller blekning
• Öka försäljningen av produkter genom att använda synergier inom teamet. Se till att frisören skriver ner vilka produkter hon/han använder under besöket och föreslå sedan att kunden köper dem 
• Kampanjprodukter, ministorlekar och liters är perfekta produkter som förhöjer kundens köpupplevelse