Marknadsföra din salong via Instagram Stories
Att skapa engagerande innehåll och sälja retail genom Instagram Stories
Instagram stories är något som alla vill använda sig av, men hur får vi ut så mycket som möjligt av det här populära formatet? Skiljer sig innehållet som man borde publicera i stories åt från det i den vanliga feeden? Och vad är det då för innehåll som er salong bör dela med sig av i stories?
I den här artikeln ska vi utforska precis det, och även hur ni med hjälp av stories kan marknadsföra retail till era följare på ett kreativt och involverande sätt!
Vad är stories?
Först lite kuriosa om Instagram stories och vad som gör det här formatet så pass attraktivt.
- 500 miljoner människor använder sig av stories varje dag, antingen genom att skapa egna eller titta på andras.
- Instagrams användare är mer benägna att titta på stories med ljudet påslaget på sina telefoner. Detta till skillnad från de inlägg som dyker upp i deras feed där undersökningar har visat att ljudet ofta är avslaget. Det här betyder att ifall ni vill skapa rörligt innehåll, är stories det format ni verkligen borde använda er av.
- 62% av Instagrams användare blir mer intresserade av ett varumärke genom deras stories. Stories har alltså en oerhörd attraktionskraft i att det fungerar som något som slussar vidare potentiella följare (och potentiella kunder) till er profil och senare till er salong. Här gäller det att ta vara på den här möjligheten, och publicera innehåll som era existerande och potentiella följare kommer att intressera sig av.
Innehåll
Vad för innehåll intresserar sig egentligen era följare för? Den frågan är inte alltid helt lätt att besvara, men det bästa sättet är helt enkelt att pröva lite olika typer av innehåll och sen använda er av ”insikter” (som vi pratar mer om senare i artikeln) för att utvärdera vad som går hem hos era följare. Här kommer vi med lite olika förslag på innehåll som ni kan använda er av nästa gång ni ska publicera en story!
Bakom kulisserna
Kommer du ihåg vad vi skrev om tidigare? Användare tittar oftare på stories med ljudet påslaget än vid vanliga inlägg, vilket gör stories optimala för att dela rörligt innehåll. På så sätt kan ni i stories-formatet få mycket sagt, utan att behöva överösa era följare med massor av innehåll. Rörligt innehåll är även bevisat att öka följares engagemang i innehållet.
Ett beprövat framgångsrecept för att göra både nya och existerande följare bekanta med er salong är att låta dem se ’behind-the-scenes’ (bakom kulisserna). Ge era följare en inblick i er dagliga verksamhet, i ett avslappnat format där ni inte behöver ta stories på lika stort allvar som vanliga inlägg. Här kan ni vara lite mer informella och prata direkt till era följare. Ifall ni har ett etablerat sätt att kommunicera med era följare ska ni givetvis fortsätta med det, men här finns chansen att visa upp hur ni på salongen interagerar med varandra, hur era rutiner ser ut och vad era följare kanske inte har chansen att se när dem besöker er för en behandling.
Interagera med era följare
Särskilt i dessa tider där det råder en osäkerhet kring hur tiden framöver kommer att se ut så är det extra viktigt att bevara en regelbunden kontakt med era kunder. Inuti stories kan ni lägga till Quizzer, Polls eller ställa frågor direkt till era följare för att på ett lätt sätt skapa interaktivt innehåll som håller era kunder informerade om hur läget ser ut hos just er salong. Det kan gälla allt från förändrade öppettider till hur er salong följer riktlinjer kring pandemin och hur era kunder kan förvänta sig en trygg behandling hos er.
Konsten att sälja retail genom stories
Instagram och andra sociala kanaler är inte bara utmärkta möjligheter för att visa upp er häftiga behandlingar och transformationer, utan även för att lyfta fram de produktserier som ligger er lite extra varmt om hjärtat. Era följare vet att ni besitter en expertis, och precis som ni gör i salongen när ni rekommenderar en produkt så kan ni göra det i stories.
Se så enkelt ni kan lyfta fram produkters fördelar och på så sätt marknadsföra retail, utan att det behöver kännas pushigt. Vet ni med er att ni har kunder som ofta efterfrågar liknande typer av produkter kanske det är extra bra att lyfta fram just dem. Att sälja retail behöver inte innebära att ordagrant be en kund att köpa en produkt, istället kan ni låta er professionella expertis göra jobbet åt er.
Ytterligare en styrka hos stories ligger i dess korta livslängd – en story syns bara i 24 timmar och efter att en följare har sett den så måste han eller hon scrolla längst bak i stories-flödet för att se den igen. På så sätt är risken att era stories blir störande för era följare väldigt liten, och förblir därmed ett diskret men effektivt sätt att kommunicera kring produkter eller erbjudanden som ni vill lyfta fram. Så hur kan ni rent konkret använda stories för att lyfta fram en produkt som ni vet att era kunder skulle uppskatta?
Använd er av samma ”strategi” som ni gör i salongen – nämligen er expertis. Ni kan göra det skriftligt eller i ett videoformat, men berätta för kunderna om varför just den här produkten, tex Extreme Length Schampo är så bra för de kunder som önskar längre hår. Ge kunderna personliga råd genom att tala direkt till dem, något dem har svårt att få någon annanstans. Utnyttja att ni känner era följare och att dem känner och framförallt litar på er. Använd er av dessa knep för att på ett diskret sätt som inte är ”in your face” rekommendera och presentera retail för era kunder.
Presentera teamet
Ifall vi egentligen tänker på det så spenderar era kunder väldigt lite tid i era salonger, vilket gör möjligheten som sociala medier erbjuder er att göra er synligare inför era kunder ännu mer värdefull. Men hur kan ni skapa mer tid och fler möjligheter för era kunder att bättre lära känna er? Och hur kan ni göra det enkelt för potentiellt nya kunder att lära sig mer om er?
Svaret stavas återigen stories, som är ett utmärkt format för att på ett underhållande sätt låta existerande och nya följare bekanta sig med er. Tips på vad ni kan göra är att spela in videoklipp med var och en av era stylister eller frisörer och låta dem hålla i en Q&A, eller ännu enklare svara på lite förberedda frågor. Dessa kan såklart handla om lite allt möjligt, men för att hålla det relevant för era följare kanske de kan anpassas till lite kuriosa om er personals yrkesmässiga intressen, vilken produktserie som är deras favorit, hur deras hårvårdsrutin ser ut eller vilka tekniker dem använder sig av.
Eller varför inte låta en ur er personal varje vecka hålla i en s.k. ”Instagram Takeover”, där dem under en hel dag via er salongs konto delar med sig av videoklipp och bilder från dagen som går. Det finurliga med stories är att ni sedan kan spara ner dem till ”Highlights”, som permanent kommer att synas precis under er biografi, och ovanför resten av er feed. På så sätt kan nya följare lätt få en inblick i er verksamhet, och vilka ni är som jobbar där.
Insikter
Trots att stories bara är synliga i 24 timmar så finns det gott om ’insikter’ att utvinna ur dem. Men vad är egentligen ’insikter’? Insikter är data som kan berätta för er vad era följare gillar och inte gillar hos ert innehåll. Precis som för vanliga inlägg i er feed kan ni se vilka av era stories era följare gillar, interagerar med och delar vidare. På så sätt kan ni publicera sådant innehåll som just era följare gillar, oavsett ifall det är tips om produkter eller hur era följare kan underhålla sitt hår efter ett besök hos er salong. På så sätt så tar ni er kundservice till nästa nivå och ge dem service även när de inte befinner sig i er salong.
HITTA EN SALONG NÄRA DIG
Upplev det bästa inom hårvård, styling och färg på Redken-salonger.
Hitta en salong